Zníženie vysokého cholesterolu

"Zlý cholesterol" typu LDL-B dokážeme zredukovať prostredníctvom zníženia príjmu sacharidov v strave. Tuk a cholesterol v potrave netreba obmedzovať, pri nízkom príjme sacharidov nepredstavujú žiadne zdravotné riziko.

Cholesterol je tuková molekula, ktorá sa nachádza v každej bunke ľudského organizmu ako stavebný prvok jej membrány. Z cholesterolu sa vyrábajú dôležité hormóny ako napríklad testosterón, DHEA, kortizol, pregnenolon a estrogén. Cholesterol sa tiež využíva pri tvorbe žlče, ktorá nám umožňuje tráviť tuky. Z cholesterolu si ľudské telo vystavené slnečnému svetlu vytvára vitamín D. Ľudské telo bez cholesterolu nemôže existovať - dospelý človek má vo svojom tele približne 100 gramov cholesterolu. Pečeň ho preto denne vyrába v objeme cca 1,4 gramu, nezávisle na tom, koľko ho zjeme. Nie je preto žiadny dôvod označovať cholesterol ako "zlý" alebo sa mu pri stravovaní vyhýbať.

Prečo má cholesterol také zlé povedomie?

Cholesterol sa v krvi prenáša prostredníctvom tzv. lipoproteínov - typov VLDL, LDL a HDL. Lipoproteíny VLDL slúžia na prepravu triglyceridov a cholesterolu z pečene do cieľových tkanív. Po „vyložení nákladu" sa VLDL menia na LDL typu A. Tieto lipoproteíny sú prevažne neškodné aj pri vysokom objeme v krvi.

Pri vysokej produkcii triglyceridov (spôsobenej vysokým podielom sacharidov v strave, alebo stredným podielom sacharidov a vysokým podielom tukov) sa produkuje vyšší objem lipoproteínov LDL, z ktorých je významná časť vyprodukovaná ako tzv. typ B. Lipoproteín LDL-B je v porovnaní s typom A menší, má tendenciu sa zachytávať v stenách ciev a následne oxidovať, čím vytvára drobné zápalové ložiská.

Na tento signál reagujú tzv. makrofágy (špeciálny druh bielych krviniek - požierače chorých tkanív), ktoré na poškodenom mieste pohltia zoxidovaný lipoproteín LDL-B. Vysoká spotreba zeleniny pomáha znížiť cholesterol.V prípade, že takýchto zoxidovaných molekúl je priveľa, presýtené makrofágy sa zmenia na bunky penového charakteru a nalepia sa na okolité tkanivá. Týmto spôsobom ich ešte viac poškodia, čím priťahujú ďalšie makrofágy, ktoré sa ďalej nabaľujú na okolité tkanivá. Takýmto procesom sa cievy postupne upchávajú.

Ako znížiť "zlý cholesterol"?

Vysokú tvorbu nestabilných lipoproteínov typu LDL-B dokážeme znížiť prostredníctvom obmedzenia sacharidov v strave. Nižšia tvorba prebytočnej krvnej glukózy vedie k zníženej tvorbe triglyceridov a "zlých" lipoproteínov typu LDL-B. Nie je teda nutné sa obmedzovať v konzumácii tukov ani cholesterolu, ak sme v dostatočnej miere obmedzili sacharidy. Primerané zníženie príjmu sacharidov docielime prechodom na klasické paleo alebo ketogenické paleo.

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010