Hollywoodske telo: zníženie telesnej hmotnosti a tuku

Zásob tuku sa dá zbaviť veľmi jednoducho - obmedzením tvorby inzulínu. To dosiahnete veľmi jednoducho tak, že znížite príjem sacharidov v potrave. Nie je potrebné sa trápiť ani obmedzovať žiadnou diétou.

Zníženie telesného tukuNadbytočné tukové zásoby sa tvoria vtedy, keď máte v potrave príliš veľa sacharidov (t.j. cukrov a škrobov). Ak celkové množstvo zjedených sacharidov v priebehu dňa prekročí hranicu (približne) 150 gramov, ľudské telo na tento prebytok reaguje vylučovaním nadmerného množstva inzulínu. Pri našej tradičnej "západnej" strave, ktorá je plná cukrov a škrobových neolitických potravín, je bežné v priebehu dňa skonzumovať aj 300 alebo 400 gramov sacharidov. Všetky prebytočné sacharidy, ktoré telo nedokáže využiť ako okamžitý zdroj energie (čiže prevažnú väčšinu), sa v pečeni premieňajú na triglyceridy (skladová forma tuku v ľudskom organizme) a glykogén (skladová forma škrobu).

Inzulín, tzv. "skladový" hormón, sa v reakcii na nadmernú konzumáciu sacharidov vylúči do krvi v nadmerných množstvách a následne signalizuje všetkým bunkám v tele:

  1. aby skladovali čo najviac triglyceridov a glykogénu (t.j. aby "priberali"),
  2. aby sa nezbavovali triglyceridov (t.j. aby "nechudli").

Pri konzumácii vysokého množstva sacharidov spolu s tukmi sa do vašich tkanív ukladajú nielen "sacharidové" triglyceridy, ale zároveň aj všetky ostatné skonzumované tuky. Takýmto spôsobom vznikol mylný dojem, že z "tukov sa priberá". Nie je to teda pravda - z tukov sa priberá, len ak sú v strave sprevádzané sacharidmi a v krvi nadmerným inzulínom.

Riešenie

Vylúčením neolitických potravín a prebytočného množstva sacharidov zo stravy sa automaticky zníži nadmerná produkcia inzulínu, čo má za následok dva trendy:

  1. bunky skladujú menej triglyceridov a glykogénu,
  2. bunky sa vo zvýšenej miere zbavujú triglyceridov a glykogénu.

Pri znížení spotreby sacharidov a tvorby inzulínu sa váš organizmus prepína do tzv. "tukového metabolizmu", kedy sa hlavným zdrojom energie stávajú tuky. Ako prvé vtedy odchádzajú vlastné tukové zásoby a začínate chudnúť.

V prípade, že potrebujete chudnutie zintenzívniť alebo urýchliť, odporúčame zvážiť tzv. ketogenickú formu paleo, pri ktorej organizmus prechádza z tukového metabolizmu do stavu tzv. nutričnej ketózy. K téme chudnutia odporúčame prečítať nasledujúce články:

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.



nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010; Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012; Stephen Phinney, Jeff Volek: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance, 2012