Tukový metabolizmus

Tukový metabolizmus je optimálny spôsob fungovania vášho organizmu. Zbaví vás závislosti na jedle, stabilizuje vašu životnú energiu a zvýši vašu odolnosť voči rôznym vírusovým ochoreniam.

V prípade, že denná spotreba uhľohydrátov nepresiahne kritickú hranicu (zvyčajne stačí zjesť menej ako 150 gramov denne), denné vylučovanie inzulínu klesne natoľko, že procesy tzv. uhľohydrátového metabolizmu sa zastavia. Bunky prestanú tuky skladovať a začnú ich namiesto toho používať ("páliť"). Váš organizmus zrazu dokáže spracovať všetky (alebo výraznú väčšinu) uhľohydrátov, ktoré prišli z potravy. Hlavným zdrojom energie sa teda stávajú tuky v kombinácii s uhľohydrátmi, ktoré slúžia ako doplnkové palivo.

Aké sú výhody tukového metabolizmu?

V prípade, že sa pomer uhľohydrátov vo vašej strave zníži na úkor tukov, dostavia sa rôzne efekty:

  1. Potrava vás zrazu dokáže zasýtiť! Žalúdok má na spotrebu tukov vybudovaný dokonalý signálny systém, ak je ich v jedle dostatok, dokáže vás "na sústo presne" v jedení zastaviť. Pri jedení mastných jedál sa vždy dostanete do bodu, keď už nevládzete zjesť ani jeden hlt navyše. Zasýtenie tukmi navyše spôsobí, že o jedlo na niekoľko ďalších hodín úplne stratíte záujem. Jedlo zrazu prestáva byť stredobodom vášho života.
  2. Zbavíte sa inzulínových šokov (popísané v časti Uhľohydrátový metabolizmus). Znížená produkcia inzulínu prestane vyvolávať prepad hladiny krvného cukru a následné záchvaty hypoglykemického hladu. Organizmus si prirodzene prestane "pýtať" sladké, vďaka čomu sa hladina krvného cukru ešte viac stabilizuje. Ak sa náhodou jedlo oddiali (alebo aj vynechá), nebudete pociťovať intenzívny, obťažujúci hlad a nebudete mať potrebu sa mu prispôsobovať. Tento "nový druh hladu" bude mať zrazu len vyslovene informatívny charakter.
  3. Kolísanie hladiny krvného cukru taktiež zvýši a stabilizuje vašu životnú energiu. Nárast a prepad krvného cukru už nebudú spôsobovať útlm po jedle, navyše dlhodobé zníženie hladny pro-zápalového hormónu inzulín zvýši vašu celkovú energiu a výkonnosť.

Ako prebieha prechod do tukového metabolizmu?

Pri zníženej tvorbe inzulínu sa teda bunky po niekoľkých dňoch "otvoria", prestávajú energetické zásoby skladovať a namiesto toho ich začínajú využívať. Toto "prepnutie" trvá niekoľko dní až niekoľko týždňov - závisí to od toho, ako veľmi ste vo svojom predchádzajúcom živote "bombardovali" svoje bunky inzulínom. V prechodnom období zvyčajne dochádza ku krátkodobému dočasnému zhoršeniu výkonnosti alebo duševných schopností. Je to tak preto, lebo kým sú vaše tkanivá zvyknuté ako hlavný zdroj energie používať glukózu, pri jej zníženom príjme z potravy im v podstate chýba ich hlavný zdroj energie. Akonáhle je hladina inzulínu dostatočne dlho znížená, skladové tukové bunky začnú uvoľňovať zásoby tukov a ostatné tkanivá začínajú využívať tuk namiesto glukózy - vtedy hovoríme o tukovom metabolizme. Ľudské telo sa dokáže udržať v stave tukového metabolizmu v podstate bez obmedzenia, je potrebné len udržať dennú hmotnosť uhľohydrátov pod 150 gramov. Prechod do tukového metabolizmu je popísaný v sprievodcovi prechodom na paleo. Ďalšou funkčnou alternatívou k tukovému metabolizmu je nutričná ketóza.

Prejsť na nutričnú ketózu >>

 


 

Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Mark Sisson: Mark's Daily Apple (stránka), Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009