Sprievodné príznaky prechodu na paleo

Na rozdiel od väčšiny nutričných a diétnych autorov a webstránok otvorene konštatujeme, že pri praktizovaní paleo sa začiatočník môže dopustiť určitých chýb, ktoré môžu vyvolať rôzne sprievodné príznaky. Väčšina z nich sa však dá rýcho a efektívne odstrániť - kliknutím na tlačítko s názvom sa dozviete viac:

Bolesti hlavy


Zhoršené kognitívne schopnosti
Príznaky chrípky


Nezáujem o jedlo


Studené ruky a nohy
Búšenie srdca


Srdcové palpitácie


Zhoršená kvalita spánku
Svalové kŕče


Znížená výkonnosť


Nízke hodnoty ketónov
Vysoké hodnoty ketónov
Predčasné menštruačné krvácanie
Zápcha   









Príčina Riešenie
1. V prípade, že máte priveľké tukové zásoby, váš metabolizmus po prepnutí do tukového módu začína z týchto zásob intenzívne čerpať. To môže spôsobiť dočasný pokles chuti do jedla, doslova až nezáujem o jedlo. Tento stav môže trvať aj niekoľko týždňov. Záujem o jedlo sa po znížení tukových zásob zvyčajne vráti. Počas obdobia "nezáujmu o jedlo" je vhodné jesť čo najviac zeleniny, kvôli primeranému prísunu vlákniny, vitamínov a minerálov.
2. Tukový metabolizmus, spolu so zníženým inzulínovým zaťažením organizmu, prirodzene zlepšuje "manažment hladu". Hlad nie je taký intenzívny a taký frekventovaný. Tento stav sa však môže ešte viac prehĺbiť napríklad v prípade, ak máte v práci veľa stresu (ktorý tiež môže u niektorých ľudí viesť k poklesu chuti do jedla). Kombinácia stresu a tukového metabolizmu môže viesť k tomu, že na jedlo budete doslova zabúdať. Dlhodobé obmedzovanie potravy však vytvára riziko spomalenia metabolizmu a/alebo podvýživy. Pri nízkosacharidových diétach je obzvlášť dôležité nezabudnúť jesť. Ak máte po prvých dvoch týždňoch prechodu na paleo významný nezáujem o jedlo, mali by ste si do jedálneho lístka naspäť pridať prirodzené sacharidy (ovocie a orechy). Zvýšená produkcia inzulínu čiastočne obnoví pocity hladu.
Tým, ktorí nechcú sacharidy zvyšovať, zostáva len jediné riešenie - do jedla sa prinútiť. (V extrémnych prípadoch, ak vám naozaj nechutí jesť, môžete zabezpečiť dostatočný kalorický príjem napr. vypitím malého pohárika olivového oleja. Olej treba zajesť zeleninou, aby vás neprehnalo - toto je však naozaj extrémne riešenie). Chuť na jedlo zvyšuje aj samotná manipulácia s jedlom, t.j. aj keď nie ste hladní, začnite si chystať jedlo alebo variť, zmyslové podnety môžu vyvolať pocit hladu.