Sprievodca prechodom na paleo

Pred tým, než sa rozhodnete prejsť na paleo, je potrebné sa rozhodnúť, ktorú variantu paleo výživy uprednostňujete. Pre nerozhodných odporúčame vyskúšať postupne všetky verzie, od "sladkej" až po ketogenickú. Nasledujúci prehľad zobrazuje tri najzvyčajnejšie prístupy k paleo stravovaniu - každému môžete samostatne venovať niekoľko mesiacov. Je však možné začať aj rovno klasickým alebo ketogenickým paleo. Prosím zvoľte si vami preferovaný spôsob kliknutím na tlačidlo s názvom:


"Sladké" paleo
Klasické paleo
Ketogenické paleo
Trvanie
prechodu
1 týždeň
(resp. individuálne)
4 týždne
8 týždňov
Popis
Komfortná forma paleo pre tých, ktorí sa chcú vyhnúť vedľajším účinkom typickým pre klasické a ketogenické paleo. "Sladké" paleo umožní minúť zásoby neolitických potravín v domácnosti a s dostatočným predstihom sa rozhodnúť, či chcete vyskúšať aj klasické paleo. Začať sladkým paleo odporúčame napríklad starším ľuďom, väčším domácnostiam alebo tým, ktorí nemajú radi prudké zmeny. Najzvyčajnejšia forma paleo, pri ktorej sa okrem alergénov vylučuje zo stravy aj väčšina uhľohydrátov.
Prepnutie organizmu z uhľohydrátového do tukového metabolizmu trvá približne dva týždne, ďalšie dva týždne trvá stabilizácia nového režimu. Začať klasickým paleom odporúčame hlavne pre mladším, netrpezlivým a menším domácnostiam.
Prechod na paleo spojený s aktiváciou metabolického stavu nazývaného "nutričná ketóza". Adaptácia väčšiny buniek organizmu na ketóny trvá 4 až 6 týždňov, ďalšie dva týždne sú potrebné na stabilizáciu nového režimu. Prechod do ketózy je vhodné monitorovať doplnkovými zdravotníckymi pomôckami. Začať priamo ketogenickým paleo odporúčame len veľmi netrpezlivým a veľmi zvedavým, ideálne je najprv na 1 - 3 mesiace vyskúšať klasické paleo.
Denný objem uhľohydrátov Denný objem uhľohydrátov nie je obmedzený (preto "sladké"). Zdravotný efekt tejto formy stravovania spočíva v obmedzení alergénov. 50 - 150g denne < 50g denne
Vylúčenie alergénov áno áno áno
Výhody
Dostatočný priestor na prispôsobenie nákupných a kuchárskych návykov, ako aj minimálne sprievodné príznaky prechodu. Sladké paleo umožňuje identifikáciu citlivosti na potraviny.
Rýchly začiatok chudnutia a potenciálne väčší rozsah zlepšenia niektorých civilizačných zdravotných problémov (zápal, cholesterol, vysoký tlak, ...).
Metabolický stav nutričnej ketózy má najväčší potenciál liečby civilizačných ochorení a umožňuje najrýchlejšie chudnutie.
Nevýhody
Najmenší rozsah zdravotných benefitov a najmenšia miera chudnutia (resp. žiadne chudnutie).
Prechod na klasické paleo môžu sprevádzať rôzne sprievodné príznaky prechodu.
Pri prechode do ketózy je nevyhnutné dodržať presný postup, v opačnom prípade hrozia rôzne sprievodné príznaky prechodu.
"Sladké" paleo Klasické paleo Ketogenické paleo
Odborné aj praktické informácie v sprievodcoch prechodom na paleo vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Mark Sisson: Mark's Daily Apple, Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011, Stephen Phinney, Jeff Volek: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance, 2012, Eric H. Kossoff M.D., John Freeman, Zahava Turner, James Rubenstein: Ketogenic Diets: Treatments for Epilepsy and Other Disorders, 2011, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010, Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012, Joan Matthews Larson: Depression-Free, Naturally, 2011, Julia Ross: The Mood Cure, 2003, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011