Vyhľadávanie

Rebríček tukov

Ktoré tuky sú pre ľudský organizmus najvhodnejšie? Pri porovnávaní tukov a tukových potravín je potrebné zohľadniť podiel jednotlivých druhov mastných kyselín.

Nasledujúci rebríček zoraďuje najbežnejšie využívané typy tukov podľa obsahu rizikových polynenasýtených mastných kyselín (PUFA) - od "najbezpečnejších" po "najrizikovejšie". Ako vidíte, neolitické rastlinné tuky majú najvyšší obsah PUFA, a majú preto najvyšší podiel na zhoršovaní zápalových procesov v ľudskom tele:

Porovnanie tukov podľa obsahu polynenasýtených mastných kyselín

 

Vysvetlivky:

Skratka Názov Popis Hodnotenie
SFA
(tmavozelené)
Nasýtené mastné kyseliny Ako uvádzame v článku o cholesterole, nasýtené mastné kyseliny sú stabilné a nemajú tendenciu v ľudskom tele oxidovať (reagovať s voľnými radikálmi). Zdravotné riziko predstavujú len v kombinácii s vysokým množstvom uhľohydrátov v strave. Považujeme ich za bezpečné.
MUFA
(zelené)
Mononenasýtené mastné kyseliny Tieto mastné kyseliny majú pozitívny dopad na ľudské zdravie - zvyšujú inzulínovú rezistenciu a znižujú cholesterol. Zdravotné riziko predstavujú len v kombinácii s vysokým množstvom uhľohydrátov v strave. Považujeme ich za bezpečné.
PUFA
(červené)
Polynenasýtené mastné kyseliny V potravinách sú zastúpené dvoma hlavnými druhmi:

Omega 6 - tieto mastné kyseliny sú z chemického hľadiska nestabilné a majú tendenciu v ľudskom organizme oxidovať, vďaka čomu majú prozápalový charakter

Omega 3 - druhy DHE a EPA sú esenciálne mastné kyseliny, ktoré neutralizujú účinky omega 6 mastných kyselín a teda majú protizápalový charakter. Tuky uvádzané v nasledujúcom prehľade však obsahujú druh ALA, ktorý ľudský organizmus nevie efektívne využiť, podľa niektorých zdrojov dokonca znižuje zásoby "dobrých" druhov DHE a EPA.

Polynenasýtené kyseliny preto v nasledujúcom rebríčku "hodíme do jedného vreca" a budeme ich považovať vo všeobecnosti za rizikové.
Považujeme ich za rizikové.
Ostatné látky
(sivé)
Voda, vláknina, bielkoviny Vo väčšine porovnávaných potravín sa zvyčajne nachádzajú aj ďalšie zložky, ktoré však na celkové hodnotenie z hľadiska vhodnosti danej potraviny nemajú dopad. -

V prípade, že praktizujete nutričnú ketózu, a teda máte vo svojej strave vysoký podiel tukov, budete po zjedení "neolitických" olejov s vysokým obsahom PUFA pravdepodobne pociťovať žalúdočnú nevoľnosť. Organizmus tak dáva najavo, že polynenasýtené mastné kyseliny PUFA nepovažuje za vhodný zdroj energie.

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: Paleo diéta, 2011; Mark Sisson: Praveký plan, 2009; Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010; Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012; Stephen Phinney, Jeff Volek: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance, 2012; Chris Kresser: Personal Paleo Diet, 2013 Julia Ross: The Mood Cure, 2003; Eric H. Kossoff M.D., John Freeman, Zahava Turner, James Rubenstein: Ketogenic Diets: Treatments for Epilepsy and Other Disorders, 2011 Dwight Lundell: The Cure for Heart Disease: Truth Will Save a Nation Kindle Edition

 

-->