Problematické látky v potrave

Nasledujúca tabuľka zobrazuje problematické látky v potravinách - popis ich účinkov na ľudské zdravie,  benefity pri vylúčení z potravy, a v ktorých potravinách sa nachádzajú:


sacharidy
solanín
fytáty
kazeín
glutén

omega-6
sladidlá
lektín
laktóza
"e-čka"
Účinky na
ľudské
zdravie:

Za sacharidy s potenciálne negatívnym účinkom na ľudské zdravie považujeme cukry a škroby. Je potrebné zdôrazniť, že do tejto kategórie patria VŠETKY cukry (glukóza, fruktóza, sacharóza, laktóza, atď.), čiže neexistuje žiadny "zdravý" alebo "prírodný" druh cukru, ktorého by ste mohli zjesť neobmedzené množstvo. Medzi uhľohydráty technicky patrí aj vláknina, no keďže ju naše telo nevie stráviť, nevzniká z nej krvná glukóza a má len pozitívny vplyv na trávenie a peristaltiku.

Sacharidy sa nachádzajú vo väčšine potravín, vrátane zeleniny, orechov či mliečnych výrobkov. V prehľade nižšie uvádzame ako problematické len potraviny s veľmi vysokým podielom sacharidov.

Cukry a škroby sa po zjedení rozličnými biochemickými procesmi (závisí od konkrétneho druhu) v konečnom dôsledku menia na tzv. krvnú glukózu. Dlhodobo vysoké hladiny krvnej glukózy sú zodpovedné za neprimerané priberanie, kolísajúcu hladinu energie a vyvolávajú v ľudskom organizme zápalové procesy a rôzne civilizačné ochorenia. Podrobnejší popis účinkov sacharidov na organizmus nájdete v článku "Sacharidový metabolizmus".

Alkohol je technicky tiež uhľohydrát, avšak telo ho nepremieňa na glukózu, a tým pádom nezvyšuje produkciu inzulínu. Alkohol je však veľmi kalorická a zároveň toxická potravina. V prípade, že ho vypijete naraz väčšie množstvo, organizmus ho začne používať ako preferované palivo a môže "vypnúť" tukový metabolizmus alebo nutričnú ketózu (hlavne ak ste v tomto stave - v ketóze, len krátku dobu).

Benefity
pri vylúčení
z jedálneho
lístka:
Zníženie telesnej hmotnosti a tuku | Efektívny "manažment hladu" | Nárast životnej energie a výkonnosti | Zvýšená odolnosť voči vírusom | Zvýšená odolnosť voči plesniam a kvasinkám | Zvýšenie produkcie omladzovacích hormónov | Zlepšenie kvality pleti | Eliminácia tráviacich problémov | Zníženie vysokého tlaku | Prevencia srdcovo-cievnych ochorení | Zníženie vysokého cholesterolu | Prevencia cukrovky | Utlmenie zápalových ochorení | Eliminácia sezónnych alergií | Prevencia zápalových civilizačných ochorení | Nárast svalovej hmoty | Zrýchlená regenerácia organizmu | Zlepšenie ústnej mikroflóry
V kritickom
množstve
sa nachádza
:

Tropické ovocieObilniny a strukovinyKompóty a kandizované ovocie
Suchý a prirodzený alkoholSladký a farebný alkoholNeolitické doplnky

Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011, Joan Matthews Larson: Depression-Free, Naturally, 2011, Julia Ross: The Mood Cure, 2003, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011, Krispin Sullivan: The Lectin Report, 2012