Problematické látky v potrave

Nasledujúca tabuľka zobrazuje problematické látky v potravinách - popis ich účinkov na ľudské zdravie,  benefity pri vylúčení z potravy, a v ktorých potravinách sa nachádzajú:


uhľohydráty
solanín
fytáty
kazeín
glutén

omega-6
sladidlá
lektín
laktóza
"e-čka"
Účinky na
ľudské
zdravie:
Vysoký podiel mastných kyselín typu omega 6 podporuje zápalové procesy v organizme. Obmedzenie zápalových procesov je možné dosiahnuť jednak znížením prísunu omega 6, ale aj zvýšením prísunu omega 3 (ktoré majú opačný - protizápalový charakter). Pomer omega 6 : omega 3 by teda mal byť vždy čo najnižší, v opačnom prípade zbytočne podporujete zápalové procesy v tele.

Vysoký podiel polynenasýtených mastných kyselín (PUFA) typu omega 6 v potrave zvyšuje taktiež riziko oxidácie "zlého" cholesterolu (lipoproteínu LDL). PUFA sú z chemického hľadiska oveľa nestabilnejšie a náchylnejšie na oxidáciu ako nasýtené mastné kyseliny. Pokiaľ sa v strave nachádza vysoký podiel nestabilných PUFA, ľudské telo vyrába "nestabilný" druh cholesterolu, ktorý pri kontakte s kyslíkom oxiduje, čím vzniká základ na zápalové srdcovo-cievne ochorenia.
Benefity
pri vylúčení
z jedálneho
lístka:
Zníženie telesnej hmotnosti a tuku | Nárast životnej energie a výkonnosti | Zvýšená odolnosť voči vírusom | Prevencia srdcovo-cievnych ochorení | Zníženie vysokého cholesterolu | Prevencia cukrovky | Utlmenie zápalových ochorení | Eliminácia sezónnych alergií | Prevencia zápalových civilizačných ochorení
V kritickom
množstve
sa nachádza
:

OrechyVajciaFermentované mliečne výrobky

Semená a nestabilné tukyNefermentované mliečne výrobky

Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011, Joan Matthews Larson: Depression-Free, Naturally, 2011, Julia Ross: The Mood Cure, 2003, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011, Krispin Sullivan: The Lectin Report, 2012