Problematické látky v potrave

Nasledujúca tabuľka zobrazuje problematické látky v potravinách - popis ich účinkov na ľudské zdravie,  benefity pri vylúčení z potravy, a v ktorých potravinách sa nachádzajú:


uhľohydráty
solanín
fytáty
kazeín
glutén

omega-6
sladidlá
lektín
laktóza
"e-čka"
Účinky na
ľudské
zdravie:

Fytáty sa nachádzajú vo veľkých množstvách v obilí, strukovinách a semenách a ich hlavnou funkciou je "zamknúť", zablokovať nutrienty obsiahnuté v semiačku. Blokovanie nutrientov má dvojaký účel:

  1. konzervačný, t.j. "zamknuté" nutrienty sa nepokazia, semiačko dlho vydrží,
  2. ochranný - ak semiačko skonzumuje nejaký živočích, fytáty mu neumožnia využiť jeho nutričnú hodnotu a jeho tráviaca sústava mu bude signalizovať, aby ho už nabudúce nejedol, pretože má dojem, že nie je nutrične bohaté.

Zjedením potravy bohatej na fytáty tak bránite svojmu organizmu v absorpcii nutrientov, ktoré sú v nej obsiahnuté. Napríklad fytáty obsiahnuté v chlebe vám pokojne môžu zablokovať absorpciu minerálov zo zeleniny, ktorú ste s ním zjedli. Je teda veľmi pravdepodobné, že z biedneho množstva vitamínov a minerálov v bežnej strave dokážete kvôli fytátom reálne zužitkovať ešte menej.

Ďalšou problematickou vlastnosťou fytátov je interakcia s tráviacimi enzýmami, ktoré následne nie sú schopné efektívne rozložiť zjedenú potravu. Takýmto spôsobom vo vegetariánskej komunite vznikol mylný dojem, že človek nie je efektívne schopný stráviť mäso. Mäso zjedené v kombinácii s neolitickými potravinami, ktoré sú bohaté na fytáty (napr. chlieb), váš organizmus skutočne nie je schopný efektívne stráviť. Nedostatočne strávené mäso má následne tendenciu podliehať rôznym patologickým premenám (kysnutie, hnitie), ktoré vedú k rôznym tráviacim problémom. Áno, mäso skutočne môže byť zdraviu škodlivé, ale len v prípade, že sa konzumuje v kombinácii s neolitickými potravinami. Vegetariánske riešenie - vylúčiť mäso z jedálneho lístka - teda čiastočne prispieva k odstráneniu tráviacich problémov, aj keď možno nie najšťastnejším spôsobom. Praktickejším riešením je uprednostniť mäso pred obilninami - mäso neobsahuje žiadne alergénne látky, navyše obsahuje amino kyseliny v oveľa optimálnejších pomeroch, ako obilie.

Benefity
pri vylúčení
z jedálneho
lístka:
Dramatický nárast v kvalite stravy | Eliminácia tráviacich problémov
V kritickom
množstve
sa nachádza
:
OrechyObilniny a strukovinySemená a nestabilné tukyNeolitické doplnky
Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011, Joan Matthews Larson: Depression-Free, Naturally, 2011, Julia Ross: The Mood Cure, 2003, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011, Krispin Sullivan: The Lectin Report, 2012