Prevencia cukrovky

Znížením príjmu sacharidov zabránime tvorbe prebytočnej krvnej glukózy a nadmernému vylučovaniu inzulínu, ktorý môže viesť k inzulínovej rezistencii a vysileniu pankreasu. Dodatočným obmedzením spotreby rastlinných olejov taktiež prispievame k obmedzeniu inzulínovej rezistencie.

Ako je popísané v časti o telesnom tuku, vysoká spotreba sacharidov vedie k nadmernej produkcii inzulínu, ktorý skladuje prebytočné nutrienty do tukových tkanív. Takéto núdzové riešenie je však dočasné - časom dôjde k momentu, keď sú bunky "naplnené po okraj" Sladkosti prispievajú k vzniku cukrovky.a začínajú strácať schopnosť reagovať na inzulín. Organizmus na tento problém reaguje zvýšenou produkciou inzulínu, avšak tento aj tak nedokáže „presvedčiť" bunky, aby uskladnili ešte viac nutrientov. Vtedy hovoríme o tzv. inzulínovej rezistencii. Vzniká tak situácia, keď sa v krvi nachádza vysoký objem neuskladniteľnej glukózy (ktorá je toxická) a nevyužitého inzulínu (ktorý je silno prozápalový).

Beta bunky pankreasu detekujú narastajúce množstvá glukózy v krvi, ktorú sa snažia odstrániť ešte väčším objemom vyprodukovaného inzulínu. V konečnom dôsledku sa môžu úplne vysiliť a prestať produkovať inzulín - vzniká tzv. diabetes typu 2. "Cukrovkári" si musia inzulín dodávať injekčnou formou, v opačnom prípade by nekontrolovateľné vysoké hladiny krvnej glukózy mohli veľmi rýchlo poškodiť rôzne tkanivá (od očnej sietnice až po šľachy a svaly na nohách).

Ako je popísané v článku o srdcovo-cievnych ochoreniach, vysoká spotreba rastlinných olejov vedie k tvorbe "nekvalitného" cholesterolu, ktorý je základným stavebným prvkom bunkových membrán. Rastlinné oleje obsahujú vysoký podiel polynenasýtených mastných kyselín typu omega 6, ktoré sa tak dostávajú vo veľkých množstvách do bunkových membrán a ešte viac zhoršujú inzulínovú rezistenciu.

Riešenie

Prevencia cukrovky je teda veľmi jednoduchá - znížením príjmu sacharidov zabránime vznikaniu prebytočnej krvnej glukózy a nadmernému vylučovaniu inzulínu. Obmedzením konzumácie rastlinných olejov navyše znižujeme potenciál na vznik inzulínovej rezistencie. Takúto úpravu stravy je možné dosiahnuť prechodom na klasické alebo ketogenické paleo (prechodom na sladké paleo obmedzíme predovšetkým rastlinné oleje, sacharidy len čiastočne).

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010, Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012