Prevencia srdcovo-cievnych ochorení

Zápalovým srdcovo-cievnym ochoreniam dokážeme predchádzať vylúčením rastlinných olejov a obmedzením sacharidov v strave. Znížená tvorba prebytočnej krvnej glukózy a "odolnejší cholesterol" eliminujú vznik zápalových ložísk a upchávanie ciev.

Ako je popísané v sekcii o životnej energii, nadbytočné sacharidy v potrave vedú k tvorbe nadbytočnej glukózy, ktorá sa následne viaže na rôzne krvné bielkoviny. Organizmus takto znehodnotené bielkoviny nevie využiť, navyše majú tendenciu sa zachytávať na stenách ciev a vytvárať drobné zápalové ložiská. Ako uvádza americký lekár Dwight Lundell, pravidelná tvorba prebytočného krvného cukru má na vnútorné steny ciev rovnaký efekt, akoby sme ich denne "rozodierali kefou".

Ako je popísané v sekcii o cholesterole, ďalšou látkou, ktorá poškodzuje steny ciev, je lipoproteín typu LDL-B. Vysoká spotreba sacharidov v strave má za následok zvýšenie tvorby triglyceridov a následne aj lipoproteínu LDL-B, ktorý sa podobne ako bielkoviny poškodené glukózou zachytáva na stenách ciev a spôsobuje drobné zápalové ložiská. Cholesterol má tendenciu sa zachytávať na stenách tepien na poškodených, zapálených miestach. Veľké množstvo cholesterolu v krvi nie je nebezpečné, pokiaľ nie sú tepny významne poškodené - v takom prípade cholesterol len voľne cirkuluje po celom tele.

Riziko oxidácie lipoproteínu LDL ďalej zvyšuje vysoký podiel polynenasýtených mastných kyselín (PUFA) typu omega 6 v potrave. Tieto sú najviac zastúpené v tukoch a olejoch rastlinného pôvodu (pozrite si detailný rebríček). PUFA sú z chemického hľadiska oveľa nestabilnejšie a náchylnejšie na oxidáciu ako nasýtené mastné kyseliny. Pokiaľ sa v strave nachádza vysoký podiel nestabilných PUFA, ľudské telo vyrába "nestabilný" druh cholesterolu, ktorý pri kontakte s kyslíkom oxiduje. Arteroskleróza vzniká v tepnách - a nie v žilách - práve preto, že v tepnách koluje okysličená krv, ktorá umožňuje samotný proces oxidácie LDL.

Riešenie

Poškodzovanie a zápal vnútorných stien tepien môžete minimalizovať, ak obmedzíte sacharidy a rastlinné oleje v strave. Takúto úpravu je možné dosiahnuť prechodom na klasické alebo ketogenické paleo (prechodom na sladké paleo obmedzíte predovšetkým rastlinné oleje, uhľohydráty len čiastočne).

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010, Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012