Prehľad úspešných diét

Nasledujúca tabuľka obsahuje zhrnutie princípov významných liečivých a zoštíhľujúcich diét, ktoré sú postavené na obmedzení uhľohydrátov a/alebo alergénov v strave. Kliknutím na tlačítko s názvom diéty sa zobrazia prehľadové informácie pre danú diétu.


Krvná skupina

Nízko-
uhľohydrátová

Paleolitická
diéta

Atkinsova diéta

Protiplesňová
diéta

Proti depresii

Ketogenická
diéta

Dukanova diéta

Clean eating

Zhrnutie
Protagonisti Robb Wolf
Mark Sisson
Dr. Loren Cordain

Filozofia v skratke Vysoký podiel uhľohydrátov v strave, ale aj prítomnosť látok, ktoré ľudský organizmus nevie optimálne metabolizovať, sú príčinou obezity a civilizačných chorôb. V porovnaní s low-carb diétami ide paleo o krok ďalej a z jedálneho lístka vyhadzuje aj potraviny, ktoré sa v našom jedálnom lístku zjavili až s príchodom poľnohospodárstva (obilniny, strukoviny, rafinované potraviny).
Odporúčané potraviny Počas úvodných fáz predovšetkým potraviny s nízkym obsahom uhľohydrátov a alergénov:
- mäso
- zelenina
- orechy
- ovocie
- živočíšne tuky a neškodné rastlinné tuky
Podmienené potraviny Počas neskorších fáz je možné otestovať a zaradiť:
- fermentované mliečne výrobky
- solanínová zelenina
- zemiaky
Nevhodné potraviny

Tzv. neolitické potraviny:
- obilniny
- strukoviny
- nefermentované mliečne výrobky
- rafinované potraviny (múka, cukor, rastlinné oleje)

Slabé stránky diéty Relatívne obmedzený jedálny lístok v porovnaní s bežnými low-carb diétami. Nutnosť vyššej tvorivosti, fantázie a využívania paleo kuchárskych kníh pri varení.
Nedostatočné popísanie ketózy a nekompletné zoznamy možných problémov a ich riešení.
Zdravotné riziká Niektoré paleo diéty pracujú s ketózou, avšak takmer vôbec ju nevysvetľujú - prepínane organizmu do ketózy by sa však malo zrealizovať podľa presných pravidiel, inak hrozia rôzne zdravotné riziká.
Niektoré paleo diéty naopak povoľujú neobmedzené množstvo uhľohydrátov, čo môže viesť k významnej redukcii benefitov takejto diéty.