Prehľad úspešných diét

Nasledujúca tabuľka obsahuje zhrnutie princípov významných liečivých a zoštíhľujúcich diét, ktoré sú postavené na obmedzení uhľohydrátov a/alebo alergénov v strave. Kliknutím na tlačítko s názvom diéty sa zobrazia prehľadové informácie pre danú diétu.


Krvná skupina

Nízko-
uhľohydrátová

Paleolitická
diéta

Atkinsova diéta

Protiplesňová
diéta

Proti depresii

Ketogenická
diéta

Dukanova diéta

Clean eating

Zhrnutie
Protagonisti Množstvo rôznych autorov, odporúčame napr. Jenny Ruhl.
Filozofia v skratke Paralelne s Atkinsovou diétou existuje množstvo diét založených na obmedzení príjmu uhľohydrátov, avšak bez špecifického názvu (značky). Niektoré sú založené na počítaní celkového množstva uhľohydrátov v strave, niektoré na pravidelnom meraní krvného cukru glukomerom (prípadne kombinácii).
Odporúčané potraviny Počas úvodných fáz predovšetkým potraviny s nízkym obsahom uhľohydrátov:
- mäso
- zelenina
- orechy
- fermentované mliečne výrobky
- bielkovinové výrobky zo strukovín a obilnín
Podmienené potraviny Počas neskorších fáz aj menšie množstvá potravín s vyšším množstvom uhľohydrátov:
- ovocie
- obilniny
- strukoviny
- mlieko a nefermentované mliečne výrobky
Nevhodné potraviny Rafinované potraviny (múka, cukor, rastlinné oleje).
Slabé stránky diéty Nutnosť počítať uhľohydráty v strave alebo merať krvnú glukózu na dennej báze.
Nedostatočné popísanie ketózy a nekompletné zoznamy možných problémov a ich riešení.
Zdravotné riziká Niektoré low-carb diéty obmedzujú konzumáciu zeleniny, čo samozrejme môže viesť k rôznym zdravotným problémom (od zápchy až po rakovinu pečene). Niektoré low-carb diéty pracujú s ketózou, avšak takmer vôbec ju nevysvetľujú - prepínane organizmu do ketózy by sa však malo zrealizovať podľa presných pravidiel, inak hrozia rôzne zdravotné komplikácie.