Prehľad úspešných diét

Nasledujúca tabuľka obsahuje zhrnutie princípov významných liečivých a zoštíhľujúcich diét, ktoré sú postavené na obmedzení uhľohydrátov a/alebo alergénov v strave. Kliknutím na tlačítko s názvom diéty sa zobrazia prehľadové informácie pre danú diétu.


Krvná skupina

Nízko-
uhľohydrátová

Paleolitická
diéta

Atkinsova diéta

Protiplesňová
diéta

Proti depresii

Ketogenická
diéta

Dukanova diéta

Clean eating

Zhrnutie
Protagonisti Dr. Robert C. Atkins
Dr. Eric C. Westman
Dr. Stephen D. Phinney
Dr. Jeff S. Volek
Filozofia v skratke Vysoký podiel uhľohydrátov v strave a následná nadbytočná produkcia inzulínu sú príčinou obezity a civilizačných chorôb. Atkinsova diéta dáva primárne dôraz na obmedzenie uhľohydrátov v strave - je to najznámejšia nízko-uhľohydrátová (low-carb) diéta na svete.
Odporúčané potraviny Počas úvodných fáz predovšetkým potraviny s nízkym obsahom uhľohydrátov:
- mäso
- zelenina
- orechy
- fermentované mliečne výrobky
- bielkovinové výrobky zo strukovín a obilnín
Podmienené potraviny Počas neskorších fáz aj menšie množstvá potravín s vyšším množstvom uhľohydrátov:
- ovocie
- obilniny
- strukoviny
- mlieko a nefermentované mliečne výrobky
Nevhodné potraviny Rafinované potraviny (múka, cukor, rastlinné oleje, ...)
Slabé stránky diéty Nutnosť počítať uhľohydráty v strave na dennej báze.
Nedostatočné popísanie ketózy a nekompletné zoznamy možných problémov a ich riešení.
Zdravotné riziká Atkinsova diéta ešte donedávna obmedzovala konzumáciu zeleniny, čo samozrejme viedlo k rôznym zdravotným problémom (od zápchy až po rakovinu pečene). Nová edícia Atkinsa z roku 2012 túto chybu čiastočne napravuje, povoľuje vyššie množstvá zeleniny.
Tzv. "indukčná" fáza atkinsovej diéty pracuje s ketózou, avšak takmer vôbec ju nevysvetľuje - prepínane organizmu do ketózy by sa však malo zrealizovať podľa presných pravidiel, inak hrozia rôzne zdravotné riziká.