Prehľad úspešných diét

Nasledujúca tabuľka obsahuje zhrnutie princípov vybraných liečivých a zoštíhľujúcich diét, ktoré sú postavené na obmedzení uhľohydrátov a/alebo alergénov v strave. Kliknutím na tlačítko s názvom diéty sa zobrazia prehľadové informácie pre danú diétu. V tejto sekcii uvádzame zhrnutie spoločných znakov všetkých popísaných diét.

Krvná skupina

Nízko-
uhľohydrátová

Paleolitická
diéta

Atkinsova diéta

Protiplesňová
diéta

Proti depresii

Ketogenická
diéta

Dukanova diéta

Clean eating

Zhrnutie
Filozofia v skratke V priebehu posledných 50 rokov vzniklo množstvo rôznych úspešných diét, ktoré umožnili miliónom ľudí schudnúť a/alebo sa zbaviť rôznych zdravotných problémov. Dlhodobo udržateľné a funkčné diéty sú spravidla postavené na podobných princípoch - obmedzenie uhľohydrátov a/alebo alergénov (látok, ktoré ľudský organizmus nedokáže optimálne metabolizovať).
Dôležitá poznámka: Stránka www.paleo.sk a informácie na nej sú vytvorené s prívlastkom "paleo", avšak informácie na nej zohľadňujú a obsahujú relevantné poznatky a pravidlá zo všetkých vymenovaných diét.
Odporúčané potraviny Vo všeobecnosti sa za najvhodnejšie potraviny považujú:
- zelenina
- mäso
- živočíšne tuky
- bezpečné rastlinné tuky (olivy, avokádo, kokos)
Podmienené potraviny Za otázne potraviny, ktoré je nutné individuálne otestovať alebo obmedzovať, sa vo všeobecnosti považujú:
- orechy
- ovocie
- fermentované mliečne výrobky (syr, jogurt, ...)
- bielkovinové výrobky z obilnín a strukovín (tofu, seitan, ...)
- solanínová zelenina (paprika, paradajka)
- zemiaky
Nevhodné potraviny Potraviny, ktoré nie sú odporúčané:
- rafinované potraviny (múka, cukor, rastlinné oleje)
- obilniny
- strukoviny
- nefermentované mliečne výrobky
Slabé stránky
Častým problémom aj úspešných diét je nesystematický prístup a nekompletné informácie (napr. presná metodika prechodu na danú diétu, minimum informácií o možných problémoch a ich riešeniach).
Poznámka: Stránka www.paleo.sk uvádza, a bude aj naďalej zhromažďovať, objektívne informácie o sprievodných príznakoch prechodu na paleo, low-carb stravovanie alebo do nutričnej ketózy.
Zdravotné riziká Väčšina low-carb diét necháva priestor na vznik metabolického stavu ketózy, o ktorom však mnohí autori nemajú dostatočné informácie. Ketóza môže byť zdraviu prospešný stav v prípade, že sa praktizuje podľa presných pravidiel. V opačnom prípade môže viesť k rôznym zdravotným komplikáciám.
Ďalším problémom je nutričná kvalita niektorých diét, ktoré nepredpisujú vyvážený jedálny lístok (typickým príkladom je prebytok mäsa a nedostatok zeleniny).
Poznámka: odporúčania uvedené na tejto stránke rešpektujú nutričné požiadavky ľudského organizmu.