Prečo paleo

Prečo jednoduchá úprava jedálneho lístka dokáže tak zásadne zmeniť vaše zdravie a životný pocit?

Ľudské telo sa dá prirovnať k stroju, ktorý najlepšie funguje (nekazí sa) vtedy, ak je poháňaný správnym palivom. Akonáhle do takého stroja nalejete nesprávne palivo, možno ešte chvíľu bude naoko funguovať, ale nakoniec sa aj tak pokazí. Na základe rovnakého princípu si vieme zabezpečiť stabilné zdravie a vyhýbať sa chronickým civilizačným ochoreniam - stačí, ak začneme používať správne palivo (potravu) a prestaneme používať to nesprávne.

Ako sa dá zistiť, čo je pre človeka optimálna potrava?

Ideálne zloženie nášho jedálneho lístka môžeme zistiť viacerými spôsobmi - prostredníctvom encyklopédií, prieskumov, ale aj logickou úvahou, pozorovaním okolitého sveta, či domácim experimentom. „Paleo" princípy sú postavené na jednoduchej logike - jedzme také potraviny, na ktoré sme geneticky prispôsobení. Človek ako živočíšny druh sa do súčasnej podoby vyvinul počas posledných cca 3 miliónov rokov (počas obdobia tzv. paleolitu). Z genetického hľadiska je náš organizmus teda stále nastavený na životný štýl paleolitických lovcov a zberačov. Hlavnými potravinami našich predkov boli zelené rastliny (zelenina), divoké ovocie, orechy, mäso, ryby, vajíčka. Archeologické nálezy dokazujú, že naši paleo predkovia boli vysokí, svalnatí, chudí, bez akýchkoľvek civilizačných chorôb.

Prečo nie sme aj my takí zdraví?

Životný štýl lovcov a zberačov bol zhruba pred 10 000 rokmi prevrátený naruby objavom poľnohospodárstva a rozmachom civilizácie (obdobie tzv. neolitu). Do nášho jedálneho lístka pribudli nové poľnohospodárske plodiny a výrobky - predovšetkým obilniny, strukoviny, mlieko. 10 000 rokov je však z hľadiska evolúcie veľmi krátky čas, nestačí na prepísanie návykov, ktoré sa na úrovni našich buniek formovali milióny rokov. Teda: nie sme uspôsobení na príjem vysokej koncentrácie cukrov (keksíky, čokoládové tyčinky, šišky... ), v dospelosti strácame enzým na trávenie mliečneho cukru - laktózy, spracovať nevieme ani na lepok (glutén) a ďalšie škodlivé látky obsiahnuté v „neolitických" potravinách. Zhubný vplyv týchto „nových" potravín potvrdzujú aj archeologické nálezy. Neolit okrem rastu civilizácie a rozvoja poľnohospodárskej rastlinnej výroby so sebou priniesol aj prudký pokles priemerného veku, obezitu a rozmach civilizačných chorôb.

Ktoré potraviny pre človeka nie sú vhodné?

Za problematické sa dajú považovať všetky potraviny, ktoré sa v našom jedálnom lístku objavili s príchodom neolitu, prípadne neskôr (v 20. storočí). Tieto tzv. neolitické potraviny obsahujú vysoké množstvo látok, ktoré náš organizmus nevie dobre stráviť a spracovať:

  • cukor a škrob - podporujú obezitu a cukrovku, zhoršujú imunitu, vyvolávajú zápaly
  • solanín, glutén, lektín, kazeín - rastlinné a živočíšne bielkoviny, ktoré sa v ľudskom tele správajú podobne ako vírus a vyvolávajú zápaly
  • fytáty - rastlinné chemikálie, ktoré zhoršujú trávenie a znižujú nutričnú kvalitu stravy
  • omega 6 mastné kyseliny - zhoršujú zápaly v tele a podporujú tvorbu „zlého cholesterolu"
  • sladidlá a „e-čka" - absolútne neprirodzené chemické látky, s ktorými si ľudský organizmus nevie poradiť, spôsobujú širokú paletu zdravotných problémov

(Podrobný popis týchto látok nájdete v samostatnej sekcii.)

Medzi najnevhodnejšie neolitické potraviny teda patria:

Ktoré potraviny sú pre človeka neškodné?

Všetky potraviny, ktoré sa čo najviac podobajú tým pôvodným, paleolitickým:

  • zelenina - listová, koreňová, hlúbová, plodová (zoznam)
  • tuky s čo najnižším obsahom omega 6 mastných kyselín (prehľad)
  • mäso, ryby a výrobky z nich, také čo neobsahujú múku, škrob, sóju (zoznam)
  • bobuľové ovocie (jahody, černice, čučoriedky, maliny, ríbezle, ...)
  • orechy (vlašské, makadamové, lieskovce, mandle, ...)
  • prírodné doplnky - bylinky, korenie, soľ

Denná spotreba paleo potravín z hľadiska hmotnosti je zhruba nasledovná:

Pomerné zloženie denného jedálneho lístka.

Podrobný popis zloženia paleo jedálneho lístka sa nachádza v samostatnej sekcii.

Stačí to? Nie je takáto "zostručnená" potrava chudobná z nutričného hľadiska?

Práve naopak. Prechodom na paleo stravovanie sa zlepšia VŠETKY parametre vašej stravy - výrazne sa zvýši kvalita bielkovín a tukov, ako aj denný príjem vitamínov a minerálov:

Porovnanie nutričných hodnôt bežnej a paleo stravy
(podrobné informácie)