Prechod na sladké paleo

Kliknutím na jednotlivé fázy prechodu na sladké paleo sa zobrazí viac informácií:

Prechod na paleoPrechod na paleoPrípravaPrechodTestovanie

Po ukončení prípravy sa môžete plne adaptovať na paleo stravovanie. Odporúčame dodržať nasledujúce pravidlá:

  1. Dominantnou zložkou vašej dennej stravy má byť zelenina alebo ovocie. Na každé sústo mäsa, vajíčok alebo tukov je potrebné zjesť minimálne jedno sústo zeleniny (alebo ovocia). Nezáleží na tom, či je varená, dusená, alebo surová - pripravte si ju tak, aby vám chutila. Zelenina (alebo ovocie) sú v každom jedle povinné a tvoria minimálne 50% hmotnosti daného jedla. Zeleninu a ovocie je možné jesť aj samostatne (napr. večer pri televízii môžete "len tak" chrúmať nakrájanú mrkvu namiesto zemiakových čipsov).
  2. Na rozdiel od klasického paleo to s tukmi netreba preháňať, podľa bežných noriem by mali tvoriť zhruba 30% denného kalorického príjmu (jednoduché odporúčanie - jedzte toľko tukov, ako ste boli zvyknutí doteraz). Medzi najstabilnejšie tuky, podľa druhov mastných kyselín, patria predovšetkým živočíšne tuky - bravčová, kačacia, husacia masť. Z rastlinných tukov majú najvhodnejšie zloženie olivový a kokosový olej.
  3. Mäso nie je povinnou zložkou každého jedla, dokonca ho nemusíte jesť ani každý deň. Je potrebné, aby ste neprekročili dennú dávku mäsa, pretože pri jeho nadbytočnej konzumácii zbytočne zaťažujeme pečeň a obličky. Treba si dávať pozor na spracované mäsové výrobky (salámy, nárezy, ...), ktoré často obsahujú múku, škrob, sóju alebo ďalšie alergénne potraviny .
  4. Spotrebu mliečnych výrobkov neodporúčame. Mlieko obsahuje viacero druhov alergénov (kazeín, lektín), ktoré vám veľmi ľahko môžu pokaziť zážitok z čistej paleo stravy. K mliečnym výrobkom sa vráťte najskôr 1 - 2 mesiace po prechode na paleo prostredníctvom "potravinového testu".
  5. V prípade akýchkoľvek problémov si prosím pozrite sekciu "Sprievodné príznaky prechodu", prípade nám v tejto sekcii napíšte prostredníctvom fóra pod článkom.
  6. Počas obdobia prechodu na sladké paleo nie je vhodné meniť vaše iné návyky (môžu sa týkať hocičoho - šport, spánok, zlozvyky, výživové doplnky, ...). Tieto zmeny by totiž mohli byť sprevádzané rôznymi vedľajšími účinkami, u ktorých by ste nevedeli rozoznať, čím boli spôsobené (prechodom na paleo, alebo zmenou zlozvyku?). Napriek tomu, že pozitívna zmena vo vašom jedálnom lístku môže byť motivátorom, ktorý vás "navnadí" aj na ďalšie zmeny, skúste si ich nechať na obdobie po prechode na paleo.