Prechod na klasické paleo

Kliknutím na jednotlivé fázy prechodu na klasické paleo sa zobrazí viac informácií:

Prechod na paleoPrechod na paleoPrípravaPrechodTestovanie

 

Približne po 4 týždňoch prechodu by ste mali byť dostatočne stabilizovaní v novom životnom štýle - "paleo". Pravdepodobne ste si už stihli vytvoriť nové návyky, týkajúce sa nakupovania, varenia, stravovania v reštauráciách či maškrtenia pri televízore. Dá sa predpokladať, že sa vám zmenšil objem pásu, telesná hmotnosť a podiel telesného tuku. Je možné, že sa vám zlepšili niektoré zdravotné problémy. V tomto momente pre vás máme nasledujúce odporúčania:

  1. Ak chcete pokračovať v chudnutí, alebo vám nový stravovací štýl bez výhrady vyhovuje, nemusíte vôbec nič meniť. Paleo je v porovnaní s akoukoľvek inou diétou nutrične najbohatší spôsob stravovania, pričom má minimálny podiel potravinových alergénov (pozrite si naše porovnanie). Jednoducho stačí, ak budete naďalej dodržiavať odporúčané zloženie jedálneho lístka - v takom prípade môžete očakávať postupný príchod väčšiny paleo benefitov (optimalizácia telesného tuku, omladnutie pokožky, odolnosť voči bežným vírusovým ochoreniam, odolnosť voči zubnému kazu, zlepšená fyzická aj mentálna výkonnosť, ...).
  2. V prípade, že sa rozhodnete do svojho jedálneho lístka predsalen zaraďovať niektoré pôvodné potraviny, realizujte to v súlade s pravidlami domáceho potravinového testu (t.j. v danom dni testovať len jednu potravinu). Pravdepodobne budete prekvapení, na čo všetko vaše telo negatívne reaguje po mesiaci čistého paleo stravovania - môžu to byť dokonca aj "prírodné" potraviny ako tropické ovocie, orechy alebo čokoláda. Proces testovania a zaraďovania nových potravín do jedálneho lístka môže trvať kľudne aj jeden - dva mesiace.
  3. Po finálnej stabilizácii vášho jedálneho lístka sa uistite, či vaša strava z nutričného hľadiska vyvážená (prostredníctvom nutričnej kalkulačky). Každý človek, resp. domácnosť, má tendenciu si paleo prispôsobiť svojim chutiam a nákupným možnostiam, t.j. niektoré potraviny sú  uprednostňované, iné možno nejete vôbec. V tomto unikátnom mixe "vašich" potravín môžu chýbať niektoré vitamíny alebo minerály (napr. ak ste zvyknutí jesť málo listovej zeleniny, môžete mať nedostatok horčíka). Všeobecne však platí, že paleo je v porovnaní s akoukoľvek inou diétou nutrične najbohatší spôsob stravovania (pozrite si naše porovnanie). Cieľom nutričnej analýzy je len uistenie, či nerobíte nejakú chybu.
  4. V prípade, že v nutričnom výpočte identifikujete nejaký chýbajúci vitamín alebo minerál, vytvorte si nový návyk, ktorý do vášho jedálneho lístka zaradí potravinu s vysokým obsahom daného vitamínu alebo minerálu. (Príklad: ak identifikujete nedostatok vápnika a horčíka, vytvorte si nový zvyk - namiesto paradajky alebo uhorky zjedzte radšej 3 listy rímskeho šalátu.) Opäť zdôrazňujeme, že prípadné nutričné nedostatky nie sú zapríčinené paleo výživou, problém je spôsobený industrializáciou poľnohospodárstva.