Prechod do ketózy

Kliknutím na jednotlivé fázy prechodu na ketogenické paleo sa zobrazí viac informácií:

Prechod na paleoPrechod na paleoPrípravaPrechodTestovanie

 

Po stabilizácii v stave nutričnej ketózy už teoreticky nemusíte robiť žiadne ďalšie zmeny. Prvé dva mesiace po prechode odporúčame robiť kontrolné merania zhruba 2 - 3 krát do týždňa, aby ste mali istotu, že je ketóza stabilizovaná a nedochádza k žiadnym nežiadúcim výkyvom.

Po "prepnutí" by už skonzumovanie vyššieho množstva sacharidov nemalo spôsobiť obnovenie sacharidového  metabolizmu. V prípade, že sa rozhodnete začať spätne rozširovať svoj jedálny lístok, mali by ste postupovať nasledujúcim spôsobom:

  1. Potraviny s vyššou koncentráciou sacharidov pridávať po veľmi malých množstvách (napríklad - 10 orechov 1. deň, 20 orechov 2. deň, ...).
  2. V priebehu jedného dňa pridávať len jednu novú potravinu, ktorú je ideálne otestovať potravinovým testom.
  3. Po zjedení vyššieho množstva sacharidov by ste večer nasledujúceho dňa mali skontrolovať koncentráciu ketónov v krvi a moči.
  4. Po finálnej stabilizácii vášho jedálneho lístka sa uistite, či vaša strava z nutričného hľadiska vyvážená (prostredníctvom nutričnej kalkulačky). Každý človek, resp. domácnosť, má tendenciu si paleo prispôsobiť svojim chutiam a nákupným možnostiam, t.j. niektoré potraviny sú  uprednostňované, iné možno nejete vôbec. V tomto unikátnom mixe "vašich" potravín môžu chýbať niektoré vitamíny alebo minerály (napr. ak ste zvyknutí jesť málo listovej zeleniny, môžete mať nedostatok horčíka). Všeobecne však platí, že paleo je v porovnaní s akoukoľvek inou diétou nutrične najbohatší spôsob stravovania (pozrite si naše porovnanie). Cieľom nutričnej analýzy je len uistenie, či nerobíte nejakú zásadnú chybu.
  5. V prípade, že v nutričnom výpočte identifikujete nejaký chýbajúci vitamín alebo minerál, vytvorte si nový návyk, ktorý do vášho jedálneho lístka zaradí potravinu s vysokým obsahom daného vitamínu alebo minerálu. (Príklad: ak identifikujete nedostatok vápnika a horčíka, vytvorte si nový zvyk - namiesto paradajky alebo uhorky zjedzte radšej 3 listy rímskeho šalátu.) Opäť zdôrazňujeme, že prípadné nutričné nedostatky nie sú zapríčinené paleo výživou, problém je spôsobený industrializáciou poľnohospodárstva.

Ak máte skúsenosti s nutrinčnou ketózou, podeľte sa s nami o ne v krátkom anonymizovanom dotazníku.