Prechod do ketózy

Kliknutím na jednotlivé fázy prechodu na ketogenické paleo sa zobrazí viac informácií:

Prechod na paleoPrechod na paleoPrípravaPrechodTestovanie


Samotný prechod do ketózy je proces, ktorý trvá 3 až 6 týždňov (teoretické informácie o ketóze si prečítajte tu). Pri prechode postupujte podľa nasledujúcich krokov:

  1. Autori kníh o ketogenickej diéte odporúčajú prvých 24 až 48 hodín držať hladovku, mala by sa tým rýchlejšie naštartovať tvorba ketónov. Táto hladovka je však dobrovoľná, nie je nutné ju realizovať (hladovkou sa myslí kompletné vylúčenie potravy s výnimkou čistej vody).
  2. Denný príjem sacharidov by sa mal hýbať v rozpätí 20 až 50g. Nepokúšajte sa ho znížiť prostredníctvom znižovania príjmu zeleniny - obmedzovanie zeleniny v potrave môže viesť k rôznym zdravotným komplikáciám. Počas prechodu do nutričnej ketózy sa vyhýbajte orechom a ovociu, pretože by rýchlo naplnili váš denný sacharidový limit.
  3. Počas prechodu do ketózy nie je možné robiť žiadne výnimky, čo sa týka sacharidov alebo alkoholu. Pokiaľ budete prechod do ketózy merať prostredníctvom ketomeru a ketostix, v prípade akejkoľvek "nevinnej" výnimky spozorujete, že hladina ketónov v krvi aj moči klesne na minimálne hodnoty. Toto je spôsobené "zotrvačnosťou" buniek, ktoré sú "ochotné" čakať na sacharidy 3 až 6 týždňov pred tým, než sa konečne "rozhodnú" prepnúť do ketogenického módu. Ak sacharidy v potrave prekročia v priebehu dňa 50g, vaše bunky vyšlú signál pečeni, aby prestala vyrábať ketóny, pretože "glukóza už prišla". Aj najmenšia výnimka teda môže reštartovať celý proces prechodu do ketózy úplne "od nuly".
  4. Vyhýbajte sa potravinám s neznámym zložením a pôvodom - predovšetkým pri mäsových výrobkoch hrozí, že budú obsahovať skryté sacharidy (múku alebo škrob).
  5. Konzumujte dostatok tukov. Ak nebudete mať v strave dostatok tukov, vaša pečeň nebude mať z čoho vyrábať ketóny. Na nedostatok tukov v potrave vás upozorní ketomer alebo ketostix nízkou hladinou nameraných ketónov.
  6. Nevyhýbajte sa soli. Znížený príjem sacharidov potrave má za následok zvýšený úbytok elektrolytov (sodík, draslík), ktorý je nutné kompenzovať soľou v potrave. Nedostatok soli v potrave môže viesť k únave, zníženej výkonnosti a búšeniu srdca.
  7. V prípade, že svoj prechod monitorujete, vaším cieľom sú nasledujúce hodnoty:
    - koncentrácia ketónov v krvi okolo 1,5-3 mmol/l
    - koncentrácia ketónov v moči okolo 5 mg/dl
    - ranné hodnoty glukózy v rozpätí 3,8 - 4,5 mmol/l
  8. Váš prechod môže trvať 3 až 6 týždňov. Po dosiahnutí uvedených hodnôt počkajte ešte 2 týždne, aby sa vaše tkanivá dobre stabilizovali. S potravinami začnite experimentovať až následne.

Ak máte skúsenosti s nutrinčnou ketózou, podeľte sa s nami o ne v krátkom anonymizovanom dotazníku.