Sila a energia: nárast výkonnosti

Útlmy po jedle a kolísanie energie v priebehu dňa je možné veľmi ľahko odstrániť znížením príjmu sacharidov. Prestane tak kolísať hladina krvného cukru, čo povedie k prudkému nárastu a stabilizácii našej životnej energie.

Nárast životnej energieVšetky sacharidy vo vašej potrave (cukry a škroby) sa rôznymi metabolickými procesmi v konečnom dôsledku premieňajú na glukózu a následne kolujú v našom krvnom obehu - hovoríme o takzvanom krvnom cukre, resp. krvnej glukóze. Váš organizmus na svoje efektívne fungovanie potrebuje len relatívne malé množstvo krvnej glukózy. Pri konzumácii nad 150 gramov sacharidov denne sa tak do krvi dostáva množstvo nadbytočnej glukózy, ktorú organizmus nemá ako efektívne využiť. Nadbytočná, nespracovaná glukóza sa navyše správa ako toxická látka:

  1. viaže sa na voľné bielkoviny v krvnom obehu, čím ich znehodnocuje pre ďalšie využitie v organizme,
  2. vytvára tak zároveň odpad, ktorý poškodzuje ďalšie tkanivá (v podstate vytvára drobné zápalové ložiská).

Je preto pochopiteľné, že organizmus pri zvýšenej konzumácii sacharidov veľmi prudko reaguje produkciou inzulínu, aj za cenu destabilizácie hladiny krvného cukru (popísané v sekcii "manažment hladu"). Prudko zvýšená hladina inzulínu a v podstate toxická úroveň krvného cukru po sacharidovom jedle prepínajú organizmus do regeneračného režimu. Dochádza k útlmu a poklesu energie, organizmus sa naplno sústreďuje na vysporiadanie s glukózovou krízou.

Riešenie

Vysoká hladina sacharidov v strave teda zapríčiňuje zvýšenie krvného cukru a pokles životnej energie. Pokiaľ sacharidy ako hlavný zdroj energie nahradíte tukmi, predídete tým nárastu krvného cukru na toxické úrovne a s tým spojenému útlmu a poklesu životnej energie. Strava bohatá na tuky a chudobná na sacharidy vám teda zabezpečí:

  1. nárast vašej energie,
  2. celodennú stabilizáciu vašej energie, ktorá zrazu nebude kolísať podľa toho, v ktorej časti inzulínového cyklu sa nachádzate.

Návod na prechod do tukového metabolizmu nájdete v Sprievodcovi prechodom na paleo.

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010