Eliminácia tráviacich problémov

Vylúčením fytátov a gluténu zo stravy môžete už za 24 hodín získať dokonalé trávenie - zmizne nafúknuté brucho, kŕče po obede, pocity nevoľnosti či plynatosť. Bez prítomnosti neolitických potravín budete schopní zjesť neobmedzené množstvo tukov bez akéhokoľvek pocitu nevoľnosti.

Bežná strava spôsobuje tráviace problémy viacerými spôsobmi. Ako je uvedené v časti o kvalite paleo stravy, neolitické potraviny obsahujú tzv. fytáty, ktoré blokujú absorpciu nutrientov z potravy. Ďalšou problematickou vlastnosťou fytátov je interakcia s tráviacimi enzýmami, ktoré následne nie sú schopné efektívne rozložiť zjedenú potravu.

Vegetariánsky mýtus

Takýmto spôsobom vo vegetariánskej komunite vznikol mylný dojem, že človek nie je efektívne schopný stráviť mäso. Mäso zjedené v kombinácii s neolitickými potravinami, ktoré sú bohaté na fytáty (napr. chlieb), náš organizmus skutočne nie je schopný efektívne stráviť. Nedostatočne strávené mäso má následne tendenciu podliehať rôznym patologickým premenám (kysnutie, hnitie), Mäso a zeleninaktoré vedú k rôznym tráviacim problémom. Áno, mäso skutočne môže byť zdraviu škodlivé, ale len v prípade, že sa konzumuje v kombinácii s neolitickými potravinami. Vegetariánske riešenie - vylúčiť mäso z jedálneho lístka - teda čiastočne prispieva k odstráneniu tráviacich problémov, aj keď možno nie najšťastnejším spôsobom. Praktickejším riešením je uprednostniť mäso pred obilninami - mäso neobsahuje žiadne alergénne látky, navyše obsahuje amino kyseliny v oveľa optimálnejších pomeroch, ako obilie.

Lepok (glutén)

Ďalšou problematickou látkou v potrave je glutén, rastlinná bielkovina ktorá sa nachádza vo väčšine obilnín. Glutén je z fyzikálneho hľadiska lepkavá hmota (vyrába sa z neho napr. lepidlo na papier), ktorú nedokážeme stráviť napriek akejkoľvek predchádzajúcej úprave potravín - mechanickej, tepelnej, či fermentácii. Jedením veľkého množstva obilnín sa do tenkého čreva spolu s ďalšou potravou dostáva veľké množstvo gluténu, ktorý sa lepí na steny tenkého čreva a komplikuje proces trávenia. Aj v prípade gluténu sa teda potvrdzuje vegetariánske tvrdenie, že trávenie mäsa súčasne s obilninami je nedokonalé a zdraviu škodlivé. Ďalším vypozorovaným účinkom gluténu na trávenie je pálenie záhy - prechodom na paleo je možné záhu kompletne eliminovať v priebehu niekoľkých dní.

Laktóza

Problematickou neolitickou potravinou sú aj mliečne výrobky, ktoré zvyčajne obsahujú laktózu (mliečny cukor). Podľa bežne dostupných zdrojov (napr. Wikipédia) má významná časť svetovej populácie laktózovú intoleranciu, t.j. nedokáže laktózu optimálne stráviť. Výsledkom sú bežné tráviace problémy - nafúknuté brucho, kŕče po jedle, pocity nevoľnosti či plynatosť.

Riešenie

Vylúčením fytátov, gluténu a laktózy z potravy získate jeden z najvýznamnejších benefitov paleo stravy - dokonalé trávenie. Po prechode na paleo mnohí ľudia pozorujú doslova "zmiznutie" svojho trávenia - bežné tráviace problémy zrazu zo dňa na deň prestanú existovať. Až po vylúčení fytátov a gluténu sa dozviete, "ako to vlastne malo byť od začiatku". Napríklad zistíte, že bez prítomnosti neolitických potravín vo vašom jedálnom lístku môžete zjesť neobmedzené množstvo tukov bez akéhokoľvek pocitu nevoľnosti.

Dokonalé trávenie je možné získať prechodom na akúkoľvek formu paleo - sladkú, klasickú či ketogenickú. Podrobný návod na prechod sa nachádza v časti Sprievodca prechodom na paleo. Ak radi experimentujete, problematické potraviny si môžete otestovať prostredníctvom domáceho testu citlivosti na potraviny.

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011