Efektívny "manažment hladu"

Intenzívneho a častého hladu sa môžete ľahko zbaviť zvýšením príjmu tukov a znížením príjmu sacharidov. Tuk je pre váš organizmus stabilný a spoľahlivý zdroj energie, ktorý úplne eliminuje negatívne skúsenosti s hladom.

Efektívny manažment hladuAko je popísané v časti o chudnutí, vysoká spotreba sacharidov vedie k vysokej produkcii inzulínu, ktorý má za úlohu čo najrýchlejšie uskladniť všetky prebytočné uhľohydráty a tuky. Po takomto spravidla veľmi efektívnom uskladnení dochádza k prudkému poklesu krvného cukru, na ktorý organizmus reaguje vylúčením stresových hormónov a pocitom intenzívneho hladu ("trasieme sa od hladu"). Prudký pokles krvného cukru je pre ľudský organizmus veľmi nebezpečný signál - ak by totiž hladina cukru klesla pod určitú hodnotu, mozog by nemal dostatok energie na ďalšiu prevádzku a upadol by do kómy. V prípade poklesu súvisiaceho s nadprodukciou inzulínu síce takýto scenár nehrozí, ale signálne systémy ľudského tela to nevedia. Aby si hladinu krvného cukru zase rýchlo vyrovnal, diktuje vám váš organizmus opäť konzumáciu uhľohydrátov, t.j. máte chuť "na sladké". Po opätovnom skonzumovaní sacharidov sa celý cyklus opakuje: vylúčenie inzulínu, pokles krvného cukru a opäť intenzívny hlad.

Ďalšou nevýhodou sacharidov je skutočnosť, že váš žalúdok ich nepovažuje za primárny zdroj energie, a preto ani pri zjedení veľkého množstva cukrov alebo škrobov nesignalizuje stav stopercentného nasýtenia. Ste teda schopní sa najesť neolitickými potravinami "do prasknutia", ale už o pol hodinu mať chuť na ďalšie jedlo. Vďaka sacharidovej strave sa teda celý deň neviete zbaviť pocitu hladu.

Riešenie

V prípade, že sacharidy v strave nahradíte tukmi, dostavia sa dva významné efekty:

  1. Potrava vás zrazu dokáže zasýtiť! Žalúdok má na spotrebu tukov vybudovaný dokonalý signálny systém, ak je ich v jedle dostatok, dokáže vás "na sústo presne" v jedení zastaviť. Pri jedení mastných jedál sa vždy dostanete do bodu, keď už nevládzete zjesť ani jeden hlt navyše. Zasýtenie tukmi navyše spôsobí, že o jedlo na niekoľko ďalších hodín úplne stratíte záujem. Jedlo zrazu prestáva byť stredobodom vášho života.
  2. Zbavíte sa inzulínových šokov. Znížená produkcia inzulínu prestane vyvolávať prepad hladiny krvného cukru a následné záchvaty hypoglykemického hladu. Organizmus si prirodzene prestane "pýtať" sladké, vďaka čomu sa hladina krvného cukru ešte viac stabilizuje. Ak sa náhodou jedlo oddiali (alebo aj vynechá), nebudete pociťovať intenzívny, obťažujúci hlad a nebudete mať potrebu sa mu prispôsobovať. Tento "nový druh hladu" bude mať zrazu len vyslovene informatívny charakter.

Je veľmi dôležité si uvedomiť, že na odstránenie pocitov hladu nestačí len zvýšiť konzumáciu tukov, je potrebné súčasne znížiť spotrebu sacharidov. Podrobný návod nájdete v sekcii Sprievodca prechodom na paleo, prípadne si pozrite optimálne zloženie jedálneho lístka.

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010