Dramatický nárast v kvalite stravy

Paleo strava je pravdepodobne nutrične najkvalitnejší druh ľudskej výživy. Nezaťažuje organizmus a poskytuje mu kompletnú škálu potrebných nutrientov - kvalitné bielkoviny, vyvážené mastné kyseliny a astronomické hodnoty vitamínov a minerálov.

Ako vyplýva z našej stručnej analýzy, prechodom na paleo sa dramaticky zlepšia takmer všetky parametre vašej stravy:

  • glykemická záťaž klesne na extrémne nízke hodnoty,
  • prudko sa zvýši indikatívny protizápalový index,
  • prudko sa zvýši kvalita bielkovín,
  • zoptimalizuje sa kalorický príjem (napriek tomu, že hmotnosť zjedenej potravy neklesne),
  • významne sa zlepší pomer mastných kyselín omega 6 : omega 3,
  • denný príjem vitamínov a minerálov dosiahne v niektorých prípadoch až astronomický nárast (ako je uvedené v sekcii o kvalite pleti, napr. príjem antioxidantov vzrastie 8-násobne).
Porovnanie nutričných hodnôt bežnej a paleo stravy

(podrobnejší popis nutričnej analýzy nájdete tu)

Fytáty - "anti-nutrienty"

Nemerateľným prínosom paleo stravy je vylúčenie tzv. fytátov zo stravy (v anglickej literatúre sa nazývajú aj anti-nutrienty). Fytáty sa nachádzajú vo veľkých množstvách v obilí, strukovinách a semenách a ich hlavnou funkciou je "zamknúť", zablokovať výživné látky obsiahnuté v semiačku. Blokovanie výživných látok má dvojaký účel:

  1. konzervačný, t.j. "zamknuté" nutrienty sa nepokazia, semiačko dlho vydrží,
  2. ochranný - ak semiačko skonzumuje nejaký živočích, fytáty mu zabránia využiť jeho nutričnú hodnotu a jeho tráviaca sústava mu bude signalizovať, aby ho už nabudúce nejedol, pretože má dojem, že nie je nutrične bohaté.

Zjedením potravy bohatej na fytáty tak bránite svojmu organizmu v absorpcii nutrientov, ktoré sú v nej obsiahnuté. Napríklad fytáty obsiahnuté v chlebe vám pokojne môžu zablokovať absorpciu minerálov zo zeleniny, ktorú ste spolu s ním zjedli. Je teda veľmi pravdepodobné, že z biedneho množstva vitamínov a minerálov obsiahnutých v bežnej strave dokážete kvôli fytátom reálne zužitkovať ešte menej.

Riešenie

Zvýšenie kvality stravy a obmedzenie príjmu fytátov môžete dosiahnuť prechodom na akúkoľvek formu paleo - sladkú, klasickú či ketogenickú. Podrobné inštrukcie sa nachádzajú v časti Sprievodca prechodom na paleo.

Ďalšie benefity paleo nájdete v menu vľavo alebo v prehľade.

<< predchádzajúci benefit

nasledujúci benefit >>

 


Odborné informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Robb Wolf: The Paleo Solution: The Original Human Diet, 2011; Mark Sisson: The Primal Blueprint, 2009, Chris Kresser: Personal Paleo Code, 2011