Často kladené otázky (FAQ)

  1. Obsahuje paleo jedálny lístok dostatočný objem živín v správnom pomere? WHO odporúča úplne iné zloženie jedálneho lístka.
    Áno, obsahuje, dokonca z nutričného hľadiska prevyšuje bežnú stravu. Obsahuje kvalitnejšie bielkoviny, tuky, viacej vitamínov, minerálov aj antioxidantov. Podrobné porovnanie si môžete pozrieť tu.
  2. Neviem, čo mám jesť! Bez neolitických potravín mi zostal strašne chudobný jedálny lístok.
    Pestrá zeleninaV našom zozname uvádzame cca 100 potravín, ktoré sa dajú považovať za "paleo". Vhodným kombinovaním potravín (nedávať do každého jedla všetko) si viete zabezpečiť pestrosť chutí a farieb, ktorú mnohí z vás "pred paleom" nezažili. Inšpirujte sa našimi univerzálnymi receptami, ako aj receptárom. Dôležité je si uvedomiť, že ťažké je spravidla len prechodné obdobie prechodu na paleo. Keď sa upraví metabolizmus, zmenia sa vám aj chute a preferencie. Od cukru aj chleba sa dá relatívne ľahko odvyknúť. Vaše telo dokáže dávať veľmi presné signály, čo mu chutí a čo si žiada, samozrejme za predpokladu, že dostáva nutrične bohatú a prirodzenú stravu. Uhľohydráty tento prirodzený samoregulačný proces a schopnosť ničia.
  3. Schudol som / vyzdravel som, môžem zase začať jesť neolitické potraviny?
    Pokiaľ nepotrebujete riešiť žiadne zdravotné problémy, je to na vašom rozhodnutí, paleo výživa nie je žiadne náboženstvo ani dogma. Ak vás táto stránka nepresvedčila v dostatočnej miere o 100%nom zotrvaní na „paleo", odporúčame vám ešte zrealizovať domáci test citlivosti na potraviny. Akonáhle zistíte, ako váš organizmus reaguje na neolitické potraviny, môžete sa slobodne a informovane rozhodnúť o úpravách svojho jedálneho lístka.
  4. Nemám čas ani priestor na to, aby som sa stravoval 100% paleo.
    Pri efektívnom zorganizovaní domácnosti je možné prejsť na paleo bez zvýšených finančných alebo časových nákladov. Ako rýchle a ľahko transportovateľné potraviny sa dajú pripravovať univerzálne studené jedlá a ovocné dezerty. Pokiaľ v práci nie ste odkázaní na "socialistickú" podnikovú jedáleň, mäso a zelenina sú k dispozícii prakticky vo všetkých stravovacích zariadeniach.
  5. Budem jesť to, čo doteraz, akurát budem používať náhrady z diabetického / celiatického kútika v potravinách.
    Skúste to a dajte nám potom vedieť, ako ste dopadli. My sme v týchto kútikoch nenašli prakticky žiadnu „paleo" potravinu. Z našej skúsenosti úplne stačí mäsiarstvo a zeleninový trh; v hypermarkete dokupujeme len niektoré doplnky - olivový olej, mrazené ovocie a korenie.
  6. Nedokážem sa stravovať bez príloh!
    Skúste pečivo nahradiť orechami, ryžu či cestoviny zeleninou,  (ako je to načrtnuté v sekcii klasické recepty v paleo prevedení). Od duševného návyku na prílohy sa dá odvyknúť za niekoľko týždňov. Ak po niekoľkých mesiacoch na paleo spravíte experiment, zistíte že nedokážete jesť naraz mäso, zeleninu aj prílohu. Budete už totiž navyknutí na čistú chuť potravín.
  7. Nechudnem, napriek tomu, že som na paleo!
    V prípade zastaveného alebo extrémne spomaleného chudnutia si prosím prejdite nasledujúci kontrolný zoznam:
    1. Uistite sa, že skutočne neklesá váš telesný tuk. Pri nízkouhľohydrátových diétach je totiž často pokles telesného tuku kompenzovaný nárastom svalovej hmoty (vysvetlenie). Telesný tuk sa dá zmerať napr. v niektorých lekárňach alebo fitness centrách na špeciálnom type váhy. Takisto sa už v súčasnosti bežne predávajú váhy, ktoré okrem hmotnosti dokážu zmerať aj telesný tuk.
    2. Ak ste na sladkom paleo, je pravdepodobne načase zvážiť prechod na klasické paleo. Sladké paleo, podobne ako iné prírodné diéty (napr. clean eating), do určitej miery znižujú príjem uhľohydrátov a produkciu inzulínu, čím u významného percenta populácie umožnia schudnutie. Pokiaľ však do tejto kategórie nepatríte, takéto čiastočné zníženie vám nebude stačiť na to, aby ste začali chudnúť.
    3. Ak ste na klasickom paleo, uistite sa, že neprekračujete dennú hladinu uhľohydrátov - skontrolujte si zloženie svojho jedálneho lístka. Typickou chybou zvykne byť prílišná spotreba ovocia, orechov, mäsa a primálo tukov.
    4. Ak ste na klasickom paleo, a určite neprekračujete denný príjem uhľohydrátov, niekedy je vhodné len počkať. Organizmus potrebuje čas na to, aby sa vysporiadal s metabolickou zmenou a zvykol si na nový spôsob fungovania. Jedlu sa netreba vyhýbať - pokiaľ to nepreženiete s uhľohydrátmi, tuky vám problémy určite robiť nebudú.
    5. Ak ste na klasickom paleo, a určite neprekračujete denný príjem sacharidov, niekedy je vhodné zvýšiť príjem potravy. Platí to najmä pre ľudí, ktorí už v minulosti skúšali rôzne diéty a sú zvyknutí sa v jedení obmedzovať. Dlhodobé obmedzovanie potravy vedie k spomaleniu metabolizmu a následne aj zníženej "ochote" organizmu "spáliť" prijatú potravu, ako aj vlastné tukové zásoby. Pri dlhodobom obmedzovaní potravy si organizmus myslí, že sa nachádza v nehostinných podmienkach a spomalí vlastný metabolizmus, aby mu prijatá potrava dlhšie vydržala a zásoby tuku sa pomalšie míňali. Niekedy teda zvýšenie príjmu potravy (nízkouhľohydrátovej) môže paradoxne viesť k poklesu hmotnosti.
    6. Ak ste na klasickom paleo, a určite neprekračujete denný príjem uhľohydrátov, ani sa neobmedzujete v strave, je možno načase zvážiť nutričnú ketózu. Je možné, že vaše tukové bunky sú natoľko "vytýrané" inzulínom z minulosti, že aj malé množstvá produkované pri klasickom paleo ich dokážu udržať v "skladovacom" móde. Je teda vhodné zvážiť ketogenické paleo, ktoré dokáže zoptimalizovať telesný tuk aj v prípade veľmi problematického metabolizmu.
    7. Ak ste na ketogenickom paleo, zvážte zníženie príjmu mäsa a zvýšenie príjmu tukov (v žiadnom prípade neobmedzujte zeleninu). Privysoký príjem mäsa môže viesť k zbytočnej glukogeneóze, vďaka ktorej budú vaše tkanivá zásobované glukózou, a nie ketónmi. Ketogenická diéta má prívlastok "tuková", nie "mäsová".
  8. Aké sú kontraindikácie pri sladkom paleo?
    Žiadne. Sladké paleo je nutrične bohatá strava, ktorá obsahuje kvalitné bielkoviny, kvalitné tuky vysoký obsah vlákniny, vitamínov a minerálov. Vylúčením niektorých alergénnych potravín (napr. obiliny alebo mliečne výrobky) sa nepripravíte o žiadne dôležité nutrienty.
  9. Aké sú kontraindikácie pri klasickom paleo?
    Klasické paleo spôsobuje prechod z uhľohydrátového metabolizmu do tukového metabolizmu, t.j. významú metabolickú a hormonálnu zmenu. Pri niektorých zdravotných problémoch alebo zvláštnych stavoch je vhodné zvážiť odklad prechodu na klasické paleo na neskôr (napr. tehotenstvo alebo kojenie), prípadne tento prechod realizovať extrémne pomaly - príjem uhľohydrátov znižovať v priebehu niekoľkých mesiacov (napr. ak užívate lieky na vysoký krvný tlak, alebo inzulín). Prechod na klasické paleo môže zmierniť váš zdravotný problém a tým pádom spôsobiť, že aktuálne užívaným liekom sa zosilnia účinky (vrátane vedľajších účinkov). Pred takýmto prechodom je preto vhodné sa najprv oboznámiť s možnými vedľajšími účinkami vašich liekov, aby ste ich stihli včas rozoznať a prekonzultovať s vaším lekárom.
  10. Aké sú kontraindikácie pri ketogenickom paleo?
    Ketogenické paleo spôsobuje ešte významnejšiu metabolickú zmenu, ako klasické - organizmus pri ňom prechádza do stavu nutričnej ketózy. Platia teda rovnaké pravidlá, ako v prípade klasického paleo - v prípade zvláštnych a dočasných zdravotných stavov (napr. tehotenstvo) je vhodné prechod do nutričnej ketózy odložiť na neskôr, v prípade dlhodobého užívania liekov treba sledovať možný výskyt vedľajších účinkov a tieto čo najskôr konzultovať s lekárom.
  11. Paleo jedálny lístok je strašne chudobný, nemám čo jesť!
    Ak máte pocit, že "nemáte čo jesť", pozrite si náš zoznam paleo potravín a prejdite si ho - podrobne, položku po položke. Napriek tomu, že tento zoznam je len indikatívny, obsahuje vyše 100 rôznych potravín, pričom niektoré sú uvedené len ako kategórie (napr. mäso). Pozrite si aj naše univerzálne recepty a paleo verzie klasických jedál.