Sprievodné príznaky prechodu na paleo

Na rozdiel od väčšiny nutričných a diétnych autorov a webstránok otvorene konštatujeme, že pri praktizovaní paleo sa začiatočník môže dopustiť určitých chýb, ktoré môžu vyvolať rôzne sprievodné príznaky. Väčšina z nich sa však dá rýcho a efektívne odstrániť - kliknutím na tlačítko s názvom sa dozviete viac:

Bolesti hlavy


Zhoršené kognitívne schopnosti
Príznaky chrípky


Nezáujem o jedlo


Studené ruky a nohy
Búšenie srdca


Srdcové palpitácie


Zhoršená kvalita spánku
Svalové kŕče


Znížená výkonnosť


Nízke hodnoty ketónov
Vysoké hodnoty ketónov
Predčasné menštruačné krvácanie
Zápcha   









Príčina Riešenie
1. Tento príznak sa prejavuje zrýchleným tepom a citeľným búšením srdca v hrudi (v kľudovom stave ste si vedomí, že vám silno tlčie srdce). Tep a intenzita búšenia sú podobné, akoby ste sa práve fyzicky namáhali, napriek tomu, že nič nerobíte.  Búšeniu srdca vo väčšine prípadov predchádza strata chuti do jedla, nezáujem o jedlo či zabúdanie na jedlo. Búšenie srdca môže byť spôsobené nadmerným vylučovaním stresových hormónov (kortizol, adrenalín), pretože organizmus si myslí, že "zomiera od hladu". Stresové hormóny majú za úlohu uvoľniť bielkoviny (amino kyseliny) zo svalových tkanív, aby sa tieto mohli v pečeni prostredníctvom glukoneogenézy premeniť na glukózu (viac informácií).
Je potrebné zvýšiť kalorický príjem. Ak si to môžete dovoliť, pridajte si do stravy viac sacharidov (ovocie, orechy, zemiaky). Ak sacharidy nechcete zvyšovať (napr. ak sa zaoberáte prechodom do ketózy), pridajte predovšetkým tuky. V extrémnych prípadoch, ak vám naozaj nechutí jesť, môžete zabezpečiť dostatočný kalorický príjem napr. vypitím 1 deci olivového oleja. Olej treba zajesť zeleninou, aby vás neprehnalo.
2. Búšenie srdca môže byť spôsobené aj nedostatkom elektrolytov (sodík a draslík). Pri nízkosacharidových diétach má organizmus tendenciu zbavovať sa sodíka prostredníctvom obličiek vo zvýšenej miere. Aby neboli straty sodíka príliš veľké, kompenzuje ich vylučovaním draslíku. Toto kombinované vylučovanie sodíka a draslíka tak môže viesť k významným stratám elektrolytov (viac informácií). Ak si to môžete dovoliť, pridajte si do stravy viac sacharidov (ovocie, orechy, zemiaky), znížite tak mieru vylučovania elektrolytov. Ak sacharidy nechcete zvyšovať, je potrebné začať viacej soliť, aby sa zásoby sodíka priebežne dopĺňali. Zásoby draslíka by sa prirodzene mali obnovovať z rýb a mäsa.

Odborné aj praktické informácie v článku vychádzajú z nasledujúcich zdrojov: Stephen Phinney, Jeff Volek: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance, 2012, Eric H. Kossoff M.D., John Freeman, Zahava Turner, James Rubenstein: Ketogenic Diets: Treatments for Epilepsy and Other Disorders, 2011, Eric C. Westman, Stephen Phinney, Jeff Volek: The New Atkins for a New You, 2010, Jenny Ruhl: Diet 101: The Truth About Low Carb Diets, 2012, Joan Matthews Larson: Depression-Free, Naturally, 2011, Julia Ross: The Mood Cure, 2003