Vyhľadávanie

Aktuality

Názor na vegetariánstvo a najčastejšie mýty okolo palea

«  späť

Stále častejšie sa stretávame s otázkou, aký máme názor na vegetariánstvo alebo vegánstvo a rovnako často vidíme v diskusiách a článkoch rôzne mylné interpretácie paleo stravovania sa. Tým, ktorí sa zaujímajú o tieto témy, ponúkame naše aktuálne stanovisko.

Paleo centrum: Stanovisko k vegetariánstvu a najčastejším mylným interpretáciám paleo stravovania


Cieľom všetkých zdraviu prospešných diét by malo byť zdravie a zvýšenie kvality života. Každá funkčná diéta (resp. úprava stravy) by mala byť v prvom rade dlhodobo nutrične plnohodnotná a mala by obsahovať podľa možnosti čo najmenej alergénov a škodlivých látok v potravinách. Rešpektujeme, že pre časť populácie je strava aj otázkou viery. V našom prístupe sa zameriavame na odbornú argumentáciu a vedeckú interpretáciu vplyvu stravy na organizmus človeka. Rovnako zdôrazňujeme, že pri úprave stravy je dôležitý individuálny prístup a tiež pozitívna motivácia a radosť z jedla. Niekomu vyhovuje vegetariánstvo, niekomu nízkosacharidová diéta typu Atkins, niekomu paleo. Každý človek by mal mať možnosť rozhodovať sa na základe slobodnej vôle a osobných skúseností.

1. Vegetariánstvo je akceptovateľná alternatíva k „bežnému stravovaniu“

Vegetariánstvo považujeme ze jeden z optimálnejších spôsobov stravovania sa v  porovnaní s klasickou západnou stravou. Hlavne pokiaľ jedálny lístok obsahuje skutočne veľa zeleniny a nestojí iba na vylúčení mäsa (tzv. „pudingoví“ vegetariáni).

Všetci spoluautori knihy Moderné paleo boli v minulosti niekoľko rokov vegetariánmi a nesúhlasia s „priemyselným“ veľkochovom a týraním zvierat. Podľa globálneho prieskumu paleo komunity z roku 2012 je medzi priaznivcami paleo stravovania cca 40% bývalých vegetariánov.

Koncept moderné paleo, ako je vysvetlený na www.paleo.sk a v knihe Moderné paleo, vychádza čiastočne aj z argumentácie, ktorá je súčasťou vegetariánskeho pohľadu na svet, t.j.:

· Dôraz na zvýšený príjem zeleniny

· Preferencia organických a bio potravín

Taktiež súhlasíme s tým, že:

· Mäso, resp. živočíšne bielkoviny, sú v kombinácii s veľkým množstvom sacharidov (obilniny, strukoviny a pod.) záťažou pre trávenie.

· Strava, v ktorej sú vo vysokej miere zastúpené súčasne tuky aj sacharidy, je extrémnou záťažou pre metabolizmus a zvyšuje riziko vzniku civilizačných chorôb (obezita, vysoký tlak, zvýšený cholesterol a pod.).

Na základe kvality jednotlivých druhov bielkovín a kvôli celkovému vplyvu sacharidov na metabolizmus odporúčame vynechať, resp. dôrazne obmedziť sacharidy, a ponechať v strave ako zdroj bielkovín živočíšne produkty. Všetkým ľuďom, ktorí konzumujú mäso, resp. živočíšne bielkoviny, odporúčame vždy uprednostniť produkty ekologického hospodárstva, domácich farmárov a divinu.

2. Mýty a dezinterpretácia paleo stravovania

Paleo je často dezinterpretované ako bielkovinová či „mäsová“ diéta. Nie je to tak. V porovnaní s bežnou stravou má veľmi podobné množstvo bielkovín, a dokonca aj tukov, obmedzený je hlavne príjem sacharidov. Podobne ako vo vegetariánstve, pri paleo stravovaní je veľký dôraz kladený na príjem zeleniny (cca 40 – 50%). Celkový kalorický príjem pri paleo je na úrovni 100 percent odporúčanej dennej dávky, paleo strava ma navyše výrazne vyšší obsah vitamínov a minerálov ako bežná strava (viď nutričná analýza).

Ďalším mýtom a mylne interpretovaným zjednodušením je tvrdenie, ze paleo je simulácia diétneho lístka pračloveka. Nežijeme v praveku a máme k dispozícii neporovnateľne širšie možnosti stravovania sa. Z nutričného hľadiska za navhodnejší základ jedálneho lístka považujeme potraviny, ktoré sú najbližšie tomu, čo ponúka príroda.

Kniha Moderné paleo a stránka paleo.sk vysvetľuje vplyv potravín na naše zdravie na základe odbornej argumentácie a nutričnej analýzy. Hlavnými piliermi moderného palea sú:

· obmedzenie príjmu sacharidov,

· vylúčenie (alebo aspoň dôrazné obmedzenie) alergénov a problematických látok,

· náhrada klasických príloh zeleninou,

· dôraz na kvalitu a čerstvosť potravín, t.j. lokálne a domáce zdroje.

Skúsenosti z praxe ukazujú, že dodržiavanie týchto princípov má nespochybniteľné zdravotné prínosy (prehľad nájdete tu). Jedným z ďalších príkladov liečebných účinkov nízkosacharidovej stravy sú výsledky kliniky prof. Kwasniewskeho v Poľsku, ktorý v priebehu 30 rokov dokázal len samotnou úpravou stravy zlepšiť alebo vyliečiť civilizačné ochorenia tisícom pacientov.

Záver

Dôležité je, aby sa ľudia mali možnosť rozhodnúť, ako sa budú stravovať. Ideálne je otestovať si vplyv takej či onakej stravy na sebe a rozhodnúť sa pre taký jedálny lístok, ktorý vám vyhovuje. Veríme, že všetci výživoví poradcovia majú rovnaký cieľ (zdravie a kvalita zivota), pretože nie je doležité „mať monopol na pravdu“, ale pomáhať ľuďom.

 

PS: ak sa vám zdá, že pravda je zložitejšia, máte pravdu. Aj preto sme o tejto téme napísali knihu J

 

 

Diana Uríčková, MBA

Mgr. Miroslav Karpaty

MUDr. Eva Smíšková

«  späť